Verksamhetsansvarig elisabeth.westman@ntf.se +46 705 355 218
Här visas våra senaste pressmeddelanden.
Efter flera framgångsrika genomföranden återkommer utbildningen "Ta tillbaka ratten" till Jönköping under 2025. Utbildningen är särskilt utformad för pensionerade kvinnor som har körkort, men som p...
Endast en av 20 kommuner blir godkända efter att NTF observerat väglaget på gångstråk under vintermånaderna 2024–2025. Enligt kommunerna behövs mer resurser, bättre dialog och bättre samsyn kring v...
Däckrazzia firar 20 år. Sedan starten har drygt 31 000 bilister fått sina däck undersökta, resultat har kommunicerats till många fler och kunskapen om däcken har ökat. På vissa områden utvecklingen...
Mätningar av cykelhjälmsanvändning visar att vi har långt kvar för att kunna klara målen för 2030. Nu uppmanar NTF både kommunerna och cyklisterna att göra mer. Speciellt viktigt när pendelcyklinge...
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för...
Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka. Om fler ska välja cykel framför andra transportmedel krävs bättre underhåll av cykelbanor. Kommunerna måste ocks...
Yrkestrafiken och företagsbilar som skyltar sitt företagsnamn borde föregå med gott exempel och verka för större hastighetsefterlevnad både i tätort och på landsbygden. Så är dock inte fallet. När ...
Den 31 augusti infördes nya regler för A-traktorer, bland annat finns det nu krav på att använda bälte. För mopedbil har bälteskravet funnits sedan länge, undantaget är om man har hjälm. Nationella...
Bra, men inte tillräckligt. Det säger forskare vid VTI och NTF om förändringen av trafikförordningen för A-traktorer som regeringen nyligen beslutade om. Också körkortsutbildningen måste göras om, ...
Över 13 000 gående skadas årligen i trafiken och den vanligaste olyckstypen är halkolyckor vintertid. NTF arbetar för att minska antalet fallolyckor och har därför undersökt hur väl snöröjning och ...
Här visas de senaste 7 dagarnas artiklar.
Värnamo Nyheter, ons 11 jun 2025
Här kan skyltning förtydligas med symboler kombinerat med text. ✔ Vid några skolor bör belysning och kvalité av passager ses över. Mossleskolan: ”Gränsgatan är lång och rak vilket inbjuder till högre hastigheter vilket det också är enligt mätningen. Med tanke på att Gränsgatan är en huvudsaklig skolväg för många barn på skolan bör trafikmiljön ses över. Hastighetssäkrande åtgärder bör prioriteras”. Samtidigt understryker NTF att andra undersökningar har visat att det är just skjutsande föräldrar som bidrar med upp mot 80 procent av den biltrafik runt skolor som föräldrar är oroliga för. Fotnot: Nationella trafiksäkerhetsförbundet är, enligt egna hemsidan, ”en fri, självständig och idéburen organisation som arbetar för en säker och hållbar trafik”. NTF arbetar på ideell och demokratisk grund genom folkrörelser, organisationer, samhällsinstitutioner, företag och enskilda. Öppna bild i helskärmsläge Det finns flera skolor i Värnamo kommun där föräldrar skjutsar barn i för hög utsträckning, det menar NTF i en granskning av kommunens låg- och mellanstadieskolor. Genrebild Bild: Madeleine Fransson
Sveriges Radio, tis 10 jun 2025
Kör du 20 kilometer över hastighetsbegränsningen förbi en skola, blir tidsvinsten knapp. Det visar en film som gjorts av elever i årskurs 5 på Kvinnebyskolan i Linköping som vunnit pris av Nationella Trafiksäkerhetsförbundet. ”Jag hoppas att de ska sluta köra för fort när de ser filmen”, säger Ivar Karlsson. Emma Ödman emma.odman@sverigesradio.se Mohsen Manfuzi, Adrian Åhlander, Ivar Karlsson, Zahed Negro, Simon Florvik går i åk 5 på Kvinnebyskolan i Linköping. Foto: Emma Ödman/Sveriges Radio
Lokala Nyheter Dalarna, tis 10 jun 2025
Vilket är en jätterisk därför att den där kollen är oftast inte så bra. Därför att tågen som går idag, de är tystare, de går snabbare. Och du behöver inte ens vara så att du står i vägen för ett tåg för att en olycka ska hända utan det räcker med vindsuget som uppstår när ett tåg passerar i tillräckligt hög fart. Fortskörning utanför skolor är ett allvarligt problem enligt Trafiksäkerhetsförbundet NTF. Men den tid som många tror att man sparar när man kör för fort är inte speciellt mycket. Det har eleverna på en skola i Bålänge visat och vunnit pris för. Jag befinner mig just nu på Thunets skola här i Bålänge där årskurs treon har fått vara med i en tävling. De ska visa hur lite man hinner med på tio sekunder.
Eftermiddag i P4 Skaraborg, tis 10 jun 2025
Och det skapar liksom, speciellt för HBTQ plus personer, en helt annan känsla av trygghet och att man känner sig välkommen på ett annat sätt än vad man är sant. Kanske inte alltid gör annars. Mimi Brander i Browsing Collection. Med bara några dagar kvar till startskottet för Vätternrundan så är det många cyklister som tränar på landsvägarna. Och det här kan ibland väcka starka känslor och det irriterar vissa bilister. Det kan ju bli kanske till och med en hetsk stämning i bilen. Petra Hansson från Nationella Trafiksäkerhetsförbundet NTF i Maristad om hur du kan tänka. För det första tänker jag att som bilist så ligger det väldigt mycket hos mitt eget beteende här som förare. För antagligen så blir du lite stressad för att du tänker så här åh jag kommer inte hinna. Nu kommer jag förlora massa tid när jag ska ligga bakom den här klungan. Och så tror man att det kommer ta jättelång tid innan jag kommer komma förbi.
Förmiddag i P4 Jämtland, tis 10 jun 2025
Där vi kommer att komma i lägen att vi ska ha en tillförordnad för en tillförordnad och så vidare. Det blir tunnare på sommaren och då behöver vi ha bra kompetens på plats. Så när Helene Eurenius ska ha semester som kommundirektör är det Anders Wennerberg som ska vicka då? Nej det har vi faktiskt pratat om. Det kommer han inte göra. Det kommer vara en TF då istället för henne, men samma sak där. Då har vi Anders, han står här, arbetsgivarens förfogande över sommaren så att han kan bidra med kompetens och råd och dåd och att det går att nå honom vid behov. Så jag tycker det är en bra lösning. Men kan han vara med från solstolen då eller ska han finnas i rådhuset?
Morgon i P4 Östergötland, tis 10 jun 2025
Att det har blivit lite sent i flygplatsen en gång. Ja, det har jag. Hur var det? Det var jätteroligt. Var mamma och pappa stressade? Ja. Och då är det ju att man behöver åka lite tidigare va? Men den här filmen som ni gjorde och skickade in, ni var faktiskt en av vinnarna. Det här var en trafiksäkerhetstävling, 10 sekunder heter den. Det är NTF, Nationella Trafiksäkerhetsförbundet som anordnade det här. Och så som era kreativa hjärnor när ni slog ihop dem så var ni en av vinnarna. Vad har ni lärt er av att jobba med den här filmen och trafiksäkerhet? Har det blivit några lärdomar? Ja det har blivit många lärdomar. Vi har blivit noggrannare med trafiken. Det har det. På vilket sätt? Hur tänker ni annorlunda?
svt.se, tis 10 jun 2025
I videon ovan: Följ med till klassrummet – så lite hinner eleverna på 10 sekunder Därför är det viktigt att hålla hastigheten: • Om alla höll hastighetsbegränsningarna skulle 100 dödsolyckor kunna undvikas i trafiken varje år. • De flesta som dör eller skadas allvarligt i trafiken är oskyddade trafikanter. • Vid hastigheter över 40 km/h ökar risken att dö vid påkörning markant. • På 200 meter sparar man max tio sekunder vid en hastighet på 50 km/h istället för 30km/h. Källa: Trafiksäkerhetsförbundet NTF
Helsingborgs Dagblad, lör 7 jun 2025
En lycklig man, inte en ond man, som kör bil med en kvinna vid sin sida. Sekunden innan det händer har bilens blanka kofångare inga bucklor. Inte heller är den röd av blod. ”Efteråt öppnar en man en bildörr och försöker stå på benen fast han har ett hål av fasa inom sig.” Stig Dagerman skrev novellen ”Att döda ett barn” 1948 på beställning av Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, för att få ner hastigheten på vägarna. Det sticker till i magen varje gång man läser den. Solen skiner, allt är bra, havet lockar och sockret ska hämtas. Allt är ljus. Sedan blir det mörkt som botten på en brunn. Dagerman ger oss bara en liten ledtråd om hur detta mörker kunde ha undvikits, kanske, denna soliga sommardag. Det är när han skriver: ”Det går mycket fort och mannen i bilen ser äppelträden och de nytjärade telegrafstolparna skymta förbi som gråa skuggor”.
Borlänge Tidning, tor 5 jun 2025
Enligt statistik från Transportstyrelsen, sammanställd av nyhetstjänsten , placerar sig Borlänge nu i rikstoppen när det gäller olyckor per invånare. Elsparkcyklarna orsakade 4 471 olyckor med personskador i Sverige förra året varav 43 skedde i Borlänge. Detta sätter Borlänge fjärde värst i landet på antalet olyckor per invånare. Det sker ungefär tio olyckor per 10 000 invånare. Dalarna län ligger på sjunde plats (4,1/10 000 invånare). Enligt Johan Moberg, tillfällig platschef på Nationella trafiksäkerhetsförbundet Dalarna, är okunskap och bristande trafikvana bland unga är en av de främsta orsakerna till olyckorna. De flesta olyckor är singelolyckor och sker ofta på kvällar och helger. Vanliga orsaker till olyckorna är riskbeteenden som att styra med en hand, skjutsa någon eller använda mobiltelefon under färden. Över hälften av de skadade är ungdomar eller unga vuxna under 25 år. – Ungdomar har livet framför sig och i värsta fall kan det här slå undan fötterna för drömmar och ambitioner, är man ovan ska man börja öva där det inte är trafikerat, säger han.
Mariestads-Tidningen, tor 5 jun 2025
Med en trygg student och skolavslutning i åtanke arrangerar Mariestads kommun återigen ”Orka hela dagen”. Inför firandet 2025 har flera organisationer, nya som gamla, anslutit sig. Mariestads kommun vill skapa en trygg tillvaro, samt öka vuxennärvaron, i samband med studenten. Samverkansarbetet “Orka hela dagen” har det som syfte. Det drivs av kommunen med hjälp av lokala aktörer. Precis som tidigare finns polis, ambulans, NTF Skaraborg och Svenska kyrkan med. En nyhet är att Rotary, Lions och Systembolaget också har anslutit sig. Kommunen meddelar också att den lounge som utkastarna hade att tillgå på Karlsholme i fjol kommer att kunna besökas även i år. Johan Walfridson, Robert Werner, Linnéa Wiljén och Anneli Kemmeter var delaktiga i projektet i fjol. Arkivbild. Foto: Lisa Bring Medarbetare från skola och socialtjänst, Svenska kyrkan och kultur- och fritidsverksamheten kommer också att finnas på plats - ute på stan - nära de lite yngre ungdomarna.